Auteur Topic: Roosevelt, Oud Vossemeer en sprookjes (4 januari 2008 in Eendrachtbode)  (gelezen 9426 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline webmaster

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Berichten: 171
  • Geslacht: Man
  • local historian
  • -Locatie: Willem van Beierenstraat
Zie ook Oud Vossemeer & Roosevelt op de kaart

Roosevelt, Oud Vossemeer en sprookjes - Door: Webmaster op 23/12/2007 @ 18:29 1112 keer bekeken op orginele plaats.


Geplaatst Eendrachtbode 4 januari 2008

Ernaast een stuk van de archivaris van de Ambachtsheerlijkheid de heer Reijnders o.a. over hun eigen site.
Tegelijkertijd werd h.a.h. een folder in Oud Vossemeer bezorgd over de heruitgave van het boek : de 1000 heren van 1969 van Delahaye.

Afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid

Roosevelt, Oud Vossemeer en sprookjes

Raadslid M.J. Klippel zegt het juist, er is geen bewijs voor en geen bewijs tegen
de aanname dat de wortels van de Amerikaanse president Franklin Delano Roosevelt
in Oud Vossemeer lagen. Maar dat er geen schriftelijk bewijs is wil niet zeggen dat het niet waar is. En iets wat op schrift staat wil ook nog niet zeggen dat het waar is, dat hangt af van de schrijver tenslotte.
Vanaf 1901 tot en met 1927 is er door diverse Amerikanen en vrienden van de Roosevelts onderzoek gepleegd, ook op bronnen die later in Middelburg in vlammen opgingen, en daarbij kwamen geen bewijzen naar buiten.
Maar de Amerikaanse Roosevelts gaan uit van Oud Vossemeer als Nederlandse bakermat en wie ben ik om dat te betwisten?
Maar bij al mijn speurtochten sinds 1996 heb ik in heel Nederland en Vlaanderen,
behalve dan op Tholen,Walcheren en in Oud Vossemeer, geen enkele keer de naam Rosevelt tegengekomen als familienaam en enkel op Tholen als naam van een stuk grond.
Nou ben ik natuurlijk geen streekhistoricus, en dat Amerikanen die ik rondleid in  Oud Vossemeer en die ik meehelp met onderzoek en beschrijving van hun familiegeschiedenis me in hun boek wel zo noemen, beschouw ik als een compliment,
maar zelf zou ik mezelf niet zo noemen.
Ik beschouw me ook niet als amateur-hystericus. Ik heb enkel een passie voor geschiedenis en oplossen van vraagstukken. En daarbij heb ik gemerkt dat onderzoek gebaat is bij het naast elkaar leggen en vooral lezen van oude boeken, boeken in een boekenkast hebben staan helpt niet veel tenslotte. Het kan dikwkijls heel verhelderend zijn ze gewoon 's te lezen en diverse boeken te vergelijken, in plaats van klakkeloos te volgen wat je gehoord hebt over wat de schrijver geschreven heeft.
Ook oude en recente bodemkaarten kunnen bij onderzoek van dienst zijn en oude sprookjes teniet doen.

Zo denken bewoners van de Kalisbuurt te Oud Vossemeer al decennia dat zij feitelijk in de vagebonden buurt wonen omdat de vertaling voor kalis vagebond is.
Dit blijkt dus een sprookje te zijn.
Ik weet niet wie toentertijd in de commissie zat voor benoeming van straten, maar ze hadden of een slechte dag of hun bril niet op.
Op de kadastrale kaart van 1832 Kerkepolder D sectie staat toch duidelijk KALESBUURT, daar heb je echt geen vergrootglas voor nodig.
In vroeger tijden kregen stukken land meestal de naam van de eigenaar en als achtervoegsel heten ze dan blokken, buurten en hoeken. Zo kennen we dus bijvoorbeeld de Rijkebuurtseweg, dat was helemaal geen rijke buurt maar van de Rijke.
In geval van de Kalesbuurt was dat een stuk grond van Hendrik Calle, wat al in 1560 vermeld werd. Eigenlijk zou dus de Kalisbuurt, Callesbuurt moeten heten.


KALESBUURT 1832

De gemeente wil een schilderij van Willem van Nieuwenhoven voorstellende Franklin Delano Roosevelt aankopen om de relatie tussen Oud Vossemeer en de Roosevelts te accentueren. Daar ben ik blij mee, zeker sinds ik weet dat mijn familie ook een
relatie heeft met de Rosevelts. Mijn familiegeschiedenis gaat terug tot in ieder geval 1130 in Baarle Nassau en van daar terug naar Belgie. afstammend van Vikingen genaamd Borg Hard, het lijkt wel een filmtitel, maar aan hen heb ik dan waarschijnlijk mijn vroegere rode haar en mijn zacht en meegaand karakter te danken.

Vorig jaar kreeg ik een meer dan 900 pagina's tellend handgeschreven manuscript in handen wat geschreven is tussen 1895 en 1935 door een Boogaard uit Den Haag, waarin stond dat bijna alle Boogaarts en andere schrijfwijzen daarvan op het eiland Tholen
een familierelatie hebben en afstammen van diezelfde Brabantse familie.

Bovendien werden er ook de connecties met de Rosevelts in beschreven, stam ik zelf af van Cornelis Boogaart(1645-1731), diens broer Pieter Boogaart, burgemeester van poortvliet,(1671-1737) zijn dochter Maria trouwde in Poortvliet 18 maart 1728 Pieter van 't Rosevelt.
En eerder trouwde Leendert van 't Rosevelt (geboren 1579), schepen en burgemeester van Oud Vossemeer ook al 'n Maria Boogaart.
Dus dat schilderij hoort thuis in Oud Vossemeer en er kan daar maar één plek geschikt voor zijn, namelijk de Hervormde kerk te Oud Vossemeer.

Vroeger hadden de Rosevelts daar een eigen kerkbank, de kroonluchters met de naam
Rosevelt erin hangen daar, de weduwe van Franklin Delano Roosevelt bezocht de kerk op 20 juni 1950 en in de voortuin staat het Four Freedoms Monument refererend aan de speech van FDR op 6 januari 1941 over de Vier Vrijheden.
En dames en heren politici, kom nu niet aan met het sprookje van scheiding van kerk en staat in Nederland, want dat is dus echt een sprookje, of niet, CDA,CU en SGP?
Beter ware het een voorbeeld te nemen aan ambachtsheren vroeger en nu die met oog voor historie, traditie en waarden, historische gebouwen trachten te behouden,in plaats van afbraak te plegen en de voorkeur te geven aan prestige- projecten en gebouwen.
Wie het verleden niet eert en er van leert, is geen toekomst weert.
Neem een voorbeeld aan de ambachtsheren van Stavenisse in 1910, van der Lek de Clerq met de nieuwbouw van de Hervormde Kerk aan het nu ,met dezelfde naam getooide plein.
De gemeente steunt wel restauratie en herbouw van molens maar bij broodnodige restauratie van historische kerkgebouwen maakt ze zich er met een zwak excuus van af, dat er zogenaamd scheiding van kerk en staat is in Nederland.
De Vossenkuil is zowiezo ongeschikt als plaats als ik al zie dat het beeld wat geschonken is door de vereniging Hof-Quist wiens bijdrage toch essentieel was voor de totstandkoming van de Vossenkuil nu buiten staat te verregenen in het rokersplaza, in plaats van prominent bij de ingang van de Vossenkuil te staan.

In 2010 bestaat de ambachtsheerlijkheid Oud- en Nieuw Vossemeer en Vrijberghe 600 jaar, dat is een feit, en de enige reden om 2010 uit te roepen tot feestjaar, want zonder de ambachtsheerlijkheid zou Oud Vossemeer niet bestaan.
Om in dat jaar ook de start van het gebied of het dorp Oud Vossemeer te vieren,
komt min of meer ook op een sprookje neer.
Over de precieze start van het dorp Oud Vossemeer zijn de meningen en bronnen het gewoon niet eens.
Feit is dat het gebied eerder al, 1256/1271, onder een andere ambachtsheerlijkheid viel, daar zijn ook stukken van bekend.(Ermerins).

Volgens Boxhorn,Reigersberg,Smallegange,Hollestelle en Wilderom was de Oudvossemeerse polder al voor 1390 bedijkt. Volgens Delahaye, de vroegere archivaris van de ambachtsheerlijkheid, was Botshoofd het begin van de bewoning van het gebied, hij noemde het Klein Oud Vossemeer.

Nogmaals het helpt wel s boeken niet als plankvulling te zien, maar ze ook s te lezen en vergelijken en het liefst met oud kaartmateriaal erbij.
In 1415 was wat later de Kerkepolder zou gaan heten, genoemd naar de Kerkekamer,
gereed en is men waarschijnlijk vanaf de Oudvossemeerse dijk een straat gaan leggen, die nu de Molenstraat heet.
Bij de St. Elizabethvloed van 1421 is dat begin weer verzwolgen en daarna komt men
voor hetzelfde gebied de naam Nieuw Vossemeer tegen, wat suggereert dat er een oude is geweest. Pas toen aan de overkant van de Heentrecht aan dat gebied de naam Nieuw Vossemeer werd toebedeeld, heette ons dorp weer Oud Vossemeer.

Volgens stukken van het dekenaat Hilvarenbeek was er al in 1436 een kerk in Oud Vossemeer, welke aangevraagd was in 1430. Hiermee werd niet de kapel bedoeld aan de Vrijbergsedijk, die bestond al voor 1411 zoals ook Ermerins in zijn boek van 1784 duidelijk aangeeft dat er sprake is van een kapel EN een kerk.

En het is toch ook aannemelijk dat men eerst een dorp heeft en dan pas een kerk,
ook een kerk heeft inkomsten nodig en moet gebouwd worden door mensenhanden.
Dus stichting 600 jaar Vossemeer, als je het 600 jarig bestaan van de ambachtsheerlijkheid wil vieren, prima, maar wees duidelijk.
Voor het 600 jarig bestaan van het dorp ben je in 2010 zeker 5 jaar te vroeg, en voor het 755/740 jarig bestaan van het gebied nog 4 jaar gerekend vanaf 2007.


En om met een mogelijk sprookje te eindigen wat ik opdiepte uit het manuscript van mijn familiegeschiedenis. het zou zomaar waar kunnen zijn dat de Claes Martenszoon die de voorvader is van de Amerikaanse Roosevelts in feite een weeskind was, dat opgevoed werd door bewoners van het Rosevelt. Het zou dan gaan om kinderen van Claes Pierz, die in 1539 burgemeester was van Tholen en eerder afkomstig was van het door de golven verzwolgen Reimerswaal. Een van die kinderen heette blijkens de stukken ook Claes en vond deze ook vermeld in diverse geschriften van Hollestelle en ds. Veltenaar.
Zou deze Claes als dank voor zijn pleegouders de naam van 't Rosevelt hebben aangenomen toen hij in Amerika arriveerde?
Zou wel een beetje te mooi zijn om waar te zijn, het sprookje van de connectie Oud Vossemeer en ons eigen Atlantis erbij maar de tijd en jaren van onderzoek zullen het leren.
Zowel de Amerikaanse Roosevelts als de Nederlandse Rosevelts met wie ik contact heb, vinden het in ieder geval al een mooi verhaal.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2017, 12:44:09 pm door webmaster »

Offline webmaster

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Berichten: 171
  • Geslacht: Man
  • local historian
  • -Locatie: Willem van Beierenstraat
Re: Roosevelt, Oud Vossemeer en sprookjes (4 januari 2008 in Eendrachtbode)
« Reactie #1 Gepost op: april 01, 2017, 10:19:47 am »
Ik mocht nog wel zeggen :
" Mijn familiegeschiedenis gaat terug tot in ieder geval 1130 in Baarle Nassau en van daar terug naar Belgie. afstammend van Vikingen genaamd Borg Hard, het lijkt wel een filmtitel, maar aan hen heb ik dan waarschijnlijk mijn vroegere rode haar en mijn zacht en meegaand karakter te danken."

In 2010 heb ik meegedaan aan een genealogisch DNA onderzoek inzakeOud Hertogdom Brabant, dus zowel Belgisch als Nederlands (noord) brabant, als enige deelnemer zover ik weet, uit Zeeland.

En dat bevestigde wat ik in 2008 schreef, afstammend van Vikingen dus. Zie voor meer informatie hierover
http://www.oudvossemeer.com/boogaart/